M/S STORHOLMEN

M/S Storholmen was built in 1896 and has an interesting history. She was built by iron at Klink in Oskarshamn by Oskarshamns Mekaniska Verkstad.

She was built for a Danish shipping company. After a few years she was sold back to Sweden and has been in service in Gävle under the name Bomhus II. During the First World War, coal was scarce and she was sold to the Sugar Baker Lundevall in Enköping. The boat then freighted guests to the World House Fagerudd in Lake Mälaren. This was also the boat's new name.

Ten years later she was sold to Holmsund in Norrland and got hot Döbeln.

Then the boat was sold 1933 to Captain Edman in Ljungskile and was named Storholmen. She was put in service between Ropsten and Viggbyholm in the Stockholm archipelago.

After a few years, she came down to Gothenburg and went to traffic in the archipelago before she sold 1938 to Lennartsfors in Dalslands Kanal. The traffic that she may have become best known for.

The boat was a steam air until 1951 when she got her first diesel engine, a Dutz. Nowadays, there is a Volvo Penta in her. 

1969 she was extended by 3 meters and 1973 she got a new wheelhouse.

Fartygsfakta:

  • Passagerarkapacitet 100 personer.
  • Byggd 1896 på Oskarshamns Mekaniska Verkstad.
  • Fartyget är 22,50 meter långt och 3,99 meter brett. Max djupgående är 1,91 meter.
  • Normal fart ca 6 knop, maxfart 10 knop.
  • 2 däck
    • Huvuddäck med sittplatser utomhus och under tak
    • Fördäck några trappsteg lägre, med ståplatser med slussutsikt
    • Nedre däck med restaurang och kök.
  • 100 sittplatser på däcket.
  • Restaurangen ombord tar 48 gäster som kan njuta god lokalproducerad mat och dryck. Vi har fullständiga rättigheter. Kaffebuffé finns för självbetjäning på däck. (Endast kontant betalning)
  • 1 toalett finns akterut på däck.
  • Handikappanpassad ombordstigning. Endast på förfrågan. Ner till restaurangen är det en bred trappa med bra ledstänger. Toaletten är ej handikappanpassad.
  • Fartyget uppfyller EU:s nya krav på sjösäkerhet, bl.a. vad gäller läckstabilitet, och brandsäkerhet. Flottar och flytvästar för 109 personer finns ombord.
  • Storholmen har en Volvo Penta dieselmotor på 150 hk.
  • Jungfrufärd 3 juni 1896 mellan Oskarshamn och Köpenhamn. 

Redo att boka resa?

Njut av en avslappnande dag på Dalslands Kanal tillsammans med oss på Storholmen och Dalslandia.

Om du vill veta mer är du alltid välkommen att kontakta oss.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram